Alles over 

de bekkenbodem

Na een zwangerschap en bevalling heeft het bekken en de bekkenbodem tijd nodig om te herstellen. Dit heeft onder andere te maken met het herstel van bindweefsel, weefsel dat aanwezig is in al onze spieren, pezen, banden maar ook in de botten. De hersteltijd kunnen we niet versnellen. Ook als je je heel goed voelt na de bevalling en als je helemaal geen klachten hebt in het bekken en de bekkenbodem moet je rekening houden met deze hersteltijd. Zo zorg je voor een goede opbouw in belasting, en voorkom je klachten door overbelasting en geef je je lichaam de kans om te herstellen. Hoe lang je precies nodig hebt, is natuurlijk afhankelijk van hoe je zwangerschap en bevalling zijn geweest.

Inschrijven

De bekkenbodem

Meer informatie

Als verloskundigen zeggen we vaak dat dat ontzwangeren 9 maanden tot een jaar duurt. Alle vrouwen zullen dat anders ervaren. De een zal zich sneller goed voelen dan de ander. Het herstel van je bekkenbodem heeft ook tijd nodig. Ga er dus niet vanuit dat je na de kraamweek weer volop in de running bent en alles kunt doen. Na de kraamweek is het al heel wat als je een aardig blokje om je huis heen kan lopen! Al je spieren en banden hebben dus tijd nodig om te herstellen. Realiseer je dat je spieren van je lichaam weer moeten nadenken en leren samenwerken. Het zwaartepunt van je lichaam en je houding zijn na de bevalling verandert. Bouw dus alles rustig op en geef het de tijd. De bekkenbodem heeft langer dan 8 dagen de tijd nodig om te herstellen. Ga als je een zwaar gevoel in je onderbuik hebt even liggen dit bevordert namelijk het herstel van je bekkenbodem. Blijf naar je lichaam luisteren, zowel in de kraamweek als de weken er na!.

Een veel gehoorde klacht van kraamvrouwen is dat er na de bevalling minder controle is over de blaas. Vaak wordt de aandrang niet gevoeld en is er urineverlies bij niezen, hoesten of springen. Heel gek is het natuurlijk niet dat er wat klachten zijn. Je bekkenbodem is namelijk tijdens de bevalling flink op rek gekomen. Het hele bekkenbodemgebied kan daardoor ook wat beurs aanvoelen. Je kunt het zien als een flinke sportblessure. In de kraamweek is het dan ook verstandig om zoveel mogelijk rust te geven aan je bekken en bekkenbodem. Het spontane urineverlies en het beurse gevoel zullen in de eerste week na de bevalling steeds meer afnemen.

Wil je meer weten of lezen over het herstel van de bekkenbodem? Klik dan hier.

Blijf je incontinentieklachten houden of last van bekken, ga dan naar een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in de bekkenbodem.